«Закарпаттяобленерго» виправдовується за авансові платежі

електрикаНаціональна комісія, що здійснює регулювання у сфері енергетики, надала роз’яснення закарпатським юридичним особам та фізичним особам-підприємцям, чому потрібно вносити авансові платежі за електроенергію

На сьогодні в суспільстві є актуальним питання причин виникнення необхідності оплати електричної енергії у формі попередньої оплати та правомірність даних вимог ПАТ «Закарпаттяобленерго». З цього приводу, нагадаємо, відбулися численні звернення підприємців та органів місцевого самоврядування як до енергопостачальної компанії, так і до різних служб, органів влади. Окремі споживачі навіть називають процедуру оплати використаної електроенергії своєрідним здирництвом. Однак цю тезу слід одразу заперечити й пояснити, чому в енергетиці юридичні споживачі проводять розрахунки за формою попередньої оплати та чим саме обґрунтовується така позиція.

Так, упродовж листопада поточного року відбулися зустрічі представників органів місцевого самоврядування районів та міст Закарпатської області, підприємців з керівництвом підприємства-енергопостачальника. З огляду на численні зауваження та претензії споживачів з даного питання, спільно на комісіях було ухвалено рішення про направлення офіційних запитів до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики (далі – НКРЕ) для підтвердження або ж, відповідно, спростування позиції ПАТ «Закарпаттяобленерго». Водночас у листах висловлюється прохання щодо надання належної оцінки правомірності дій товариства.

Нещодавно на адресу ПАТ «Закарпаттяобленерго» надійшло офіційне роз’яснення від НКРЕ як державного колегіального органу, що здійснює державне регулювання діяльності суб’єктів природних монополій. Основні позиції НКРЕ з питань, що стосуються розрахунків за використану електроенергію у формі попередньої оплати, слід навести. «Необхідно звернути увагу на те, що НКРЕ здійснює регулювання цін (тарифів) на продукцію (послуги) суб’єктів підприємницької діяльності в електроенергетиці керуючись принципами, визначеними чинним законодавством України, основним з яких є принцип забезпечення балансу економічних інтересів суб’єктів енергоринку, що здійснюють виробництво, передачу та постачання електричної енергії, і споживачів їхньої продукції та послуг, – йдеться в офіційному листі. – Реалізація цього принципу передбачає, з однієї сторони, встановлення економічно обґрунтованих цін і тарифів – таких, які необхідні для виконання поточних та інвестиційних витрат природних монополій, а з іншої сторони, – врахування економічних можливостей споживачів і, відповідно, рівня платоспроможного попиту.
У структурі роздрібних тарифів питома вага оптової ринкової ціни на електроенергію складає близько 80%. Рівень оптової ринкової ціни залежить від зміни цін на первинні енергоносії: ядерне паливо, вугілля, природний газ, мазут (значна залежність від зовнішніх джерел постачання: 100% закупівель природного газу) та сезонність зміни структури виробництва електричної енергії – питомої ваги електроенергії, виробленої АЕС, ТЕС, ГЕС, ТЕЦ, тарифи яких значно відрізняються у різні пори року, а також зростання частки дотацій у структурі оптової ринкової ціни.
При цьому останнім часом постійно відбувається об’єктивний процес зміни рівня оптової ринкової ціни електроенергії та витрат на її передачу і постачання. Це зростання обумовлено насамперед збільшенням витрат на паливо у зв’язку зі зростанням вартості первинних енергоносіїв, прийняттям урядових рішень, які впливають на деякі показники прогнозного балансу електричної енергії, відповідно до якого розраховується оптова ринкова ціна, зміною курсу долара США у відношенні до гривні, збільшенням витрат на виробничі послуги, сировину і матеріали, оплату праці у зв’язку з ростом цін на продукцію промисловості та інфляційними процесами.
У той же час необхідно врахувати той факт, що виробники електричної енергії закуповують первинні носії енергії лише за умови стовідсоткової попередньої оплати, що, відповідно, в кінцевому рахунку зводиться до необхідності використання енергопостачальниками аналогічних умов роботи зі споживачами електричної енергії, які в свою чергу також мають здійснювати оплату всього заявленого обсягу споживання електричної енергії на відповідний розрахунковий період у формі попередньої оплати.
З вказаних роз’яснень НКРЕ та умов ПКЕЕ випливає простий висновок, що несплата або часткова оплата попередніх платежів юридичними споживачами суттєво погіршить фінансово-економічний стан та створить передумови для дестабілізації електроенергетичної галузі України, а також поставить під загрозу енергетичну безпеку держави».
ПАТ «Закарпаттяобленерго» з огляду на все вищевикладене наголошує, що товариство завжди готове до конструктивної співпраці з кожним споживачем, незалежно від його обсягів споживання.
Для врегулювання питань порядку сплати за електричну енергію, отримання детальної інформації або ж консультації з приводу питань розрахунків за використану електричну енергію загалом, юридичні споживачі можуть звертатися у відповідний структурний підрозділ товариства або ж безпосередньо в енергозбут ПАТ «Закарпаттяобленерго», в тому числі за телефонами в Ужгороді (0312) 61-48-04, 61-98-94. Крім цього, повідомляємо, що детально ознайомитися з листами НКРЕ споживачі мають змогу на офіційному сайті товариства www.energo.uz.ua.
Насамкінець хочеться нагадати споживачам, що електрична енергія – специфічний товар, за який, як і практично за всі інші товари, які закуповуються, потрібно вносити оплату на умовах передоплати. Тому сподіваємося на плідну співпрацю зі споживачами та просимо в подальшому з порозумінням поставитися до умов необхідності оплати ними використаної електричної енергії у формі попередньої оплати як основної передумови для забезпечення  безперебійного постачання електричної енергії товариством.

Дирекція ПАТ «Закарпаттяобленерго»

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *