Закарпатська облрада прийняла звернення, посилаючись на референдум інспірований в надрах КДБ

ода2На черговій сесії Закарпатської  (5 квітня 2016 р.) облради було прийнято скандальне рішення на адресу вищих посадових осіб держави, з посиланням на результати інспірованого в надрах КДБ СРСР референдуму 1 грудня 1991 року про проголошення Закарпатської області України спеціальною самоврядною територією.

З кінця 80-х років ХХ ст. КДБ, розуміючи неминучий розвал СРСР, готувало базу для майбутнього відновлення імперії. В союзних республіках створювалися етнічні конфлікти та закладалися підвалини сепаратистських рухів. На Україні точками дестабілізації радянськими спецслужбами було обрано Закарпаття та Крим, де під егідою обкомів Комуністичної партії готувалися референдуми про автономію. Так, 12 лютого 1991 р. — за результатами «всекримського референдуму» (відбувся 20 січня 1991), який бойкотували кримські татари, Кримська область перетворена в Кримську АРСР у складі УРСР.

На Закарпатті процес затягнувся, але  27 серпня Мукачівська міська рада та Берегівська районна рада звернулись до обласної Ради з проханням про проголошення Закарпатської області Закарпатським автономним краєм України. 1 вересня у Мукачеві Товариство карпатських русинів провело мітинг під антиукраїнськими гаслами, звинувачуючи центральну владу в насильницькій українізації русинів, а також прийнявши заяву з вимогою автономії та обласного референдуму.

В області колишньою партноменклатурою, разом з агентурою Кремля здійснювалося тотальне маніпулювання суспільною думкою про окремішність і особливий статус закарпатців, з наданням можливості агітації сепаратистським силам.

В таких умовах 31 жовтня 1991 року на  сесії Закарпатської облрадибуло ухвалено рішення «Про проведення обласного референдуму». 1 грудня 1991 року на ньому 546 450 виборців Закарпатської області, або 78,6%, віддали свої голоси «за» проголошення Закарпатської області України спеціальною самоврядною територією, як суб’єкта в складі незалежної України. Тоді центральна українська влада проігнорувала результати обласного плебісциту, зробила вигляд, що нічого не відбулося. Аналогічно до нього поставилось і міжнародне співтовариство.

Але “міни” сповільненої дії, закладені СРСР, мають тенденцію спрацьовувати. Спочатку це сталося в Криму, на черзі Закарпаття?

Дивує беззуба позиція СБУ та прокуратури Закарпатської області, очільники яких були присутні на сесії і не висловили до цих пір свою позицію з цього питання, а гаранта додержання в області Конституції України Геннадія Москаля депутаський корпус, очевидно, має за приїзджого лоха, котрий повинен для них очистити край від людей Балоги, та дати можливість самим ділити ласий бюджетний пиріг.

Павло Федака.

Нижче подаю текст звернення, який виносився на сесію Закарпатської облради.

Президенту України

Порошенку П. О.

Голові Верховної Ради України

Гройсману В. Б.

Прем’єр-міністру України

Яценюку А. П.

ЗВЕРНЕННЯ

На двадцять п’ятому році існування сучасної Української держави питання, пов’язані із формуванням та належним нормативним забезпеченням державного устрою зберігають свою гостроту.

Крім іншого це стосується і результатів Закарпатського обласного референдуму 1 грудня 1991 року на якому 546 450 виборців Закарпатської області, або 78,6%, віддали свої голоси «за» проголошення Закарпатської області України спеціальною самоврядною територією, як суб’єкта в складі незалежної України. Ще 24 січня 1992 року Закарпатська обласна рада своїм рішенням затвердила і прийняла звернення до Верховної Ради України «Про внесення змін і доповнень до Конституції України», у якому в порядку законодавчої ініціативи звернулась до Верховної Ради України щодо внесення змін та доповнень до Конституції України. Зокрема, ч. 1 ст. 77 пропонувалося доповнити словами: «В Україні є спеціальна самоврядна адміністративна територія Закарпаття». Також пропонувалося доповнити Конституцію України ст. 75-2: «Спеціальна самоврядна адміністративна територія Закарпаття є складовою частиною України і самостійно вирішує питання, віднесені до її відання».

Сьогодні громада краю продовжує сподіватися на внесення якісних, глибинних та системних змін до Основного Закону України та інших законів, які мають сприяти досягненню визначеної у чинній Конституції України мети, пов’язаної, зокрема, з прагненням розвивати і зміцнювати незалежну, демократичну, соціальну та правову державу.

Стратегією сталого розвитку «Україна – 2020», яка схвалена Указом Президента України від 12 січня 2015 року №5, передбачено реалізацію конституційної реформи, у тому числі в частині децентралізації.

Як зазначено у Стратегії, метою політики у сфері децентралізації є відхід від централізованої моделі управління в державі, забезпечення спроможності місцевого самоврядування та побудова ефективної системи територіальної організації влади в Україні, реалізація у повній мірі положень Європейської хартії місцевого самоврядування, принципів субсидіарності, повсюдності і фінансової самодостатності місцевого самоврядування.

З огляду на зазначене, Закарпатська обласна рада просить невідкладно внести зміни до Конституції України та законів України з метою відходу від централізованої моделі управління, забезпечення спроможності та широких повноважень місцевого самоврядування, побудови ефективної системи територіальної організації влади в Україні, реалізації у повній мірі положень Європейської хартії місцевого самоврядування, принципів субсидіарності, повсюдності, фінансової та матеріальної самодостатності місцевого самоврядування.

Звернення прийнято на пленарному засіданні

третьої сесії обласної ради VІІ скликання
Депутати Закарпатської обласної ради VІІ скликання


Loading...

Comments:

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

eleven + fourteen =