«Образи Срібної Землі» звучали в Ужгороді

Концертна програма передостаннього  концерту  ХІІІ  фестивалю класичної  та сучасної музики «Музичне сузір’я Закарпаття», яка прозвучала у великому залі Закарпатської філармонії, мала глибоко символічну назву  – «Образи Срібної Землі». Три  масштабні музичні твори, які прозвучали в залі в  101-у річницю з дня народження фундатора  професійної музичної культури Закарпаття другої половини ХХ століття, композитора , піаніста , фольклориста, диригента , педагога , музично-громадського  діяча  Дезидерія Євгеновича  Задора, не випадково виявились глибоко взаємопов’язаними.камерний

Розпочався     концерт музичним  твором  керівника фестивалю, відомого сучасного композитора Віктора Теличко, твором, який безпосередньо пов’язаний з іменем Дезидерія Задора.

Камерна  симфонія «Ремінісценції» Віктора Теличко   в  4-х  частинах   для  камерного  оркестру – оригінальний  музично-меморіальний  цикл  пам’яті чотирьох видатних діячів професійної музичної культури Закарпаття другої половини ХХ століття:  Петра Милославського, Іштвана Мартона, Семіраміди Хосроєвої, Дезидерія Задора. В чотирьох частинах  камерної симфонії,  крім  виразного  багатоманітного авторського  тематичного  матеріалу,  послідовно  використовується  прийом  музичного цитування:  наприклад, в  заключному розділі  1-ї Ремінісценції   пам’яті  Петра Милославського –  улюблена пісня «Тихо, тихо Дунай воду несе»( початок пісні ви гравійований на могилі Милославського); в 2-й Ремінісценції  пам’яті Іштвана Мартона – фрагменти  з його Меси та  Симфонієти,  а  також відома  закарпатська народна пісня «Гей, на високій полонині»;  в  4-й  Ремінісценції  пам’яті  Дезидерія  Задора –  основний мотив останнього твору композитора – цимбальної п’єси «Імпровізація»  і початок  заключної  партії  Сонати  для  фортепіано.

Особливий  музичний прийом  використаний  для  написання  3-ї Ремінісценції  пам’яті Семіраміди Хосроєвої  – основною темою цієї частини стала   музична  анаграма   на  ім’я «Семіраміда»:  сі – мі – ре – мі – до, яка в різних варіаціях проводиться послідовно по окремим партіям, а потім сходиться  в кульмінаційному  унісоні  оркестру.

Пронизують всі чотири частини камерної симфонії  тривожно – болісні  кластери  різної  тривалості і фактурної щільності –  періодичне нагадування  про  непоправні втрати.

Саме струнним інструментам – по особливому  теплим і щирим, емоційним  та багатобарвним –  автор довірив цю непросту музичну сповідь  про чотири  яскраві особистості, чотири постаті, які назавжди ввійшли  в історію професійної музичної культури Срібної Землі.  А сповідь ця виявилась напрочуд виразною, різноплановою, масштабною і вагомою.

Пошуки  невідомих  музичних творів  Дезидерія Задора  силами членів Закарпатської організації НСКУ продовжуються  вже  багато років. Їх результатом,  зокрема,  стало віднайдення, публікація  і виконання в Ужгороді і Києві Сонати для фортепіано,   сюїти  «Полонинські картинки» для камерного оркестру в 4-х частинах,  романсів на слова угорських поетів, хорових обробок, фортепіанних мініатюр, творів для скрипки, кларнету.

В  концерті фестивалю «Музичне сузір’я Закарпаття» відбулася важлива всеукраїнська прем’єра одного з останніх творів Дезидерія Євгеновича – симфонічно-вокальної сюїти «Біля колиски»,  який був створений Д. Задором 40 років тому для камерного оркестру, мецо-сопрано і баритону на матеріалі  народних колискових  Карпат  та на слова Миколи Петренка в 6  частинах.

Твір був виконаний всього двічі і тільки у Львові, а згодом ноти твору  зникли.  Та завдяки  тривалим наполегливим  пошукам  партитура і партії нарешті були знайдені, і   в концерті ХІІІ фестивалю сучасної та класичної музики «Музичне сузір’я Закарпаття»  відбулась    довгоочікувана прем’єра в Закарпатті, в Ужгороді, силами закарпатських  музикантів. Публіка високо оцінила виконання цього твору солістами : заслуженою артисткою України Оксаною Ільницькою-Хархаліс (мецо-сопрано) та молодим обдарованим співаком Володимром Фогелем (баритон) у супроводі камерного оркестру Закарпатської філармонії (художній керівник – заслужений артист України Владислав Юрош) під диригуванням  Вікторії Свалявчик – Цанько.

І завершив    концертну програму «Образи Срібної Землі» твір молодого композитора – нашого земляка Романа  Меденці, який присвячений пам’яті Дезидерія Задора і написаний для фортепіано та цимбал – 2-х сольних інструментів, для яких Задор написав чудові інструментальні Концерти. Приємно,  що цей твір Романа Меденці  минулого року був відзначений обласною премією ім. Д. Задора.

Концерт-фантазію Романа  Меденці пам’яті Д. Задора для фортепіано, цимбал та симфонічного оркестру натхненно виконали  солісти – Олександра Баганич (фортепіано), Леонтій Ленарт(цимбали), симфонічний  оркестр Закарпатської філармонії.  Диригент – Вікторія Свалявчик – Цанько, яка на протязі всього концерту сприяла розкриттю музичного змісту прем’єрних творів закарпатських композиторів.

Якщо концерт в Галереї Ілько 18 жовтня презентував перлини світової музичної класики, то концерт 20 жовтня «Образи Срібної Землі» вагомо і достойно розкрив духовне багатство і майстерність закарпатської професійної композиторської традиції.

Наталія Піцур, музикознавець.

 

 

 


Loading...

Comments:

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

2 + 4 =